رشد 18 درصدی سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران طی سال 1402

گزارش عملکرد انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر کشور در سال 1402 منتشر شد.

بر اساس این گزارش، مجموع سرمایه گذاری های خطرپذیر به 3202 میلیارد تومان رسید که این رقم شامل سرمایه گذاری های مستقیم، غیرمستقیم و پروژه ای است. سرمایه گذاری های انجمن در سال گذشته رشد 18 درصدی را تجربه کرد.

رضایت پایین از سرمایه گذاری خطرپذیر مستقیم، علاوه بر شرایط اقتصادی داخلی، به تغییرات جهانی پس از دوران کرونا و افزایش نرخ تورم نسبت داده شده است. در سال 1402، اعضای انجمن 1847 میلیارد تومان سرمایه گذاری خطرپذیر مستقیم در قالب 407 قرارداد انجام دادند.

بر اساس این گزارش، «مواد پیشرفته و فناوری شیمیایی» و «ماشین آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در قراردادهای سرمایه گذاری داشتند. همچنین، حوزه های «تجارت الکترونیک»، «نرم افزار و سخت افزار رایانه ای»، و «هوش مصنوعی» نیز از دیگر بخش های پرطرفدار بودند.

صندوق های پژوهش و فناوری 39 درصد از اعضای انجمن را تشکیل می دهند. شرکت های فعال در تهران با سهم 68 درصدی، بیشترین تمرکز جغرافیایی را دارند. سرمایه ثبت شده اعضای انجمن به بیش از 9 هزار میلیارد تومان رسیده که 64 درصد آن متعلق به بخش خصوصی است.

محمدحسین سجادی نیری، رئیس هیئت مدیره انجمن VC، در یادداشتی بر اهمیت دسترسی به داده های دقیق برای تحلیل موفقیت ها و شکست ها در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر تأکید کرد و آن را ضروری برای تصمیم گیری های آینده دانست.

رشد چشمگیر پلتفرم «فیلیمو مدرسه» در جذب کاربران و ارائه محتوای آموزشی

براساس آمارهای جدید، پلتفرم آموزشی آنلاین «فیلیمو مدرسه» از ابتدای سال 1403 تا پایان نیمه نخست سال، موفق به جذب بیش از 83 هزار کاربر جدید شده است. این کاربران در این مدت بیش از 5.5 میلیون بار ویدئوهای آموزشی موجود در سایت را مشاهده کرده اند و مجموع زمان بازدید از محتوای آموزشی به رکورد 34 میلیون دقیقه رسیده است.

آمارها نشان می دهند که دانش آموزان استان تهران با سهم 55 درصدی، بیشترین کاربران این پلتفرم را تشکیل می دهند، در حالی که استان همدان کمترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده است.

همچنین استان خراسان شمالی، با وجود دوری از پایتخت و محدودیت های آموزشی، از استان های پیشرو در استفاده از خدمات این پلتفرم محسوب می شود.

دانش آموزان پایه هفتم با سهم 18 درصدی، بیشترین کاربران فعال این پلتفرم هستند. از موضوعات غیردرسی محبوب می توان به «آموزش زبان کره ای»، «ساخت اسلایم»، «برنامه نویسی پایتون» و «نجوم» اشاره کرد که در صدر پربیننده ترین محتواها قرار گرفته اند.

همچنین، طبق آمار فیلیمو مدرسه، در خردادماه سال گذشته 30 معلم با استفاده از سیستم درآمدزایی این پلتفرم مجموعاً 400 میلیون تومان درآمد کسب کرده اند. هم اکنون بیش از 170 معلم در سیستم «معلم خصوصی» این سایت فعالیت دارند.

برچسب ها اخبار برگزیده سرمایه گذاری خطرپذیر سرمایه گذاری های خطرپذیر فیلیمو مدرسه

نظرات

captcha